Det är detaljerna som gör det.

Direktlänk till inlägg 2 juni 2009

"Majsan Remiss", burunderlagstankar.

Av Denise - 2 juni 2009 22:02

För ett tag sedan var jag på Granngården och såg att dom sålde 55 liters säckar med "Majsan Remiss", typ "Toalätt". Sedan dess har jag funderat på att prova sådant underlag i burarna, idag köpte jag en säck för 165:- på prov.

Anledningen till att jag velat prova är dels för att det inte dammar (tänker på Humlans lungor) men även för att jag är så otroligt trött på att det ligger spån överallt hela tiden.

Burarna är ganska nystädade men idag bytte jag ut ena delen i varje bur mot "Majsan Remiss", så sovdelen har nu detta underlag.


Det jag reagerar på är att det verkar hårt för tassarna? Samtidigt så vet jag några som haft detta underlag och tyckt att det har varit bra för tassar, torkar inte ut dom tex.


Detta för iaf mina tankar vidare till att använda fleece i burarna, och då ha "Majsan Remiss" under. Man kan ju inte annat än bli inspirerad av Marie.


Det kostar ju en del också, en säck för varje gång jag städar, alltså ca 165:-/veckan. Sen är ju frågan om det verkligen är dyrt eller om det är spån som är billigt...

Tid är pengar (och det tar en jäkla tid att sopa spån) haha!


Hm... detta ska utvärderas noggrant.


Rösta gärna här till höger!

 
 
Gisela

Gisela

3 juni 2009 12:42

Jag har inte provat Majsan men papperspellets, det var lite hårt tyckte jag. Spån funkar bra här, fast jag vet vad du menar med sopandet. Jag prickade i "för dyrt" här kommer det även fortsättningsvis att bo ca 20 marsvin så... ja, då blir det för dyrt. Men det kanske är bra för Humlan att slippa dammet, hon förtjänar nog en dyr bur.

http://svinkonst

 
Marie

Marie

4 juni 2009 08:14

Tack för de snälla orden! :-)

Om man har för lite papperspellets kan jag uppleva det som hårt, men om man har lite mer så glider de liksom undan när killarna kliver på dem, och med fleece ovanpå så känns det ännu bättre. Det är lite dyrt med papperspellets men det syns ganska så tydligt var de kissat. Jag plockar bort det blöta/missfärgade varannan dag när jag byter fleece plus att jag rör om så packar det sig inte. Jag har slutat ha handduk underst i hölådan för den började lukta ganska fort eftersom de kissar mest i ett av hörnena där, så nu behöver jag inte byta all Toa-lätt där varje gång.

Lycka till!

http://dumlekola.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ida

4 juni 2009 20:11

Toalätt och Remiss är samma sak. Har för mig att det t.o.m är samma fabrik, hehe... 55l Toalätt kostar 129 eller så Coop forum. De har höjt nyligen, tidigare kostade det 99kr.
Jag användet det i mina transportburar eftersom att det suger upp bättre = långhåren blir inte kissiga. Samt hemma till vissa långhår som gärna gräver ner sig, för att slippa plocka spån till förbannelse ur pälsarna.

 
Natalia

Natalia

4 juni 2009 22:30

jag körde ju stenhårt på toa-lätt förut när jag hade 4 grisar, vilket jag faktiskt föredrar framför spån. Dammar mindre, luktar mindre (jag är ju allergisk mot damm). nackdelen är ju att det är mkt tyngre och dyrare, av det sistnämnda valde jag att gå över till spån. hade toa-lätt varit lika billigt hade jag fortsatt med det!
Snart ses vi, jag slår dig en pling imorrn!

kram banan!

http://hellopiggy.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Denise - 13 juni 2012 22:37

Idag har det firats födelsedag på Torggatan, Mister blev nämligen 2 år idag, tänk att han för 2 år sedan bara var en vit liten korv.    Mister älskar tonfisk, kanske mest av allt i livet. Han får det varje kväll även fast han tigger redan från ef...

Av Denise - 31 maj 2012 13:26

 Dagen var kommen, dags för vårruset 5km, stämningen var på topp! Men var lite  orolig då jag inte hunnit träna så mycket som jag önskat innan. Men jag sprang i mål på 29,24, såååå nöjd! Höll ett jämnt tempo hela rundan och det kändes grymt! Nu sik...

Av Denise - 29 maj 2012 19:45


     I fredags skrev jag mitt sista prov i palliativ vård och lämnade in mina sista inlämningar i rehabilitering och habilitering och palliativ vård. Så om allting går enligt planen, dvs att jag inte missat något helt i någon inlämning eller...

Av Denise - 24 maj 2012 22:14


Jag fullkomligt älskar den här lilla hörnan på min balkong.   ...

Av Denise - 23 maj 2012 18:46


   Titta en sån fin bild min vän Beatrice har gjort, den dagen var jag, Mister och hennes hund Håkan och fixade med Beas trädgård. ...

Presentation


Konsten att göra mycket med lite. Ideér som går att använda om och om igen, med fokus på det enkla, ingenting går till spillo.

Välkommen att följa mig och ta del av detaljerna som skapar ett hem.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards