Det är detaljerna som gör det.

Direktlänk till inlägg 1 september 2007

Love is in the air

Av Denise - 1 september 2007 20:04

Hämtade Chelsie idag, Bravehearts dam! En otrolig mysig liten hårig sak.

Ihopsättningen gick jättebra!

Båda satt först helt blixtstilla i några minuter. Sedan backade Braveheart och tittade på mig som "Mamma, inte en dumming igen!?". Chelsie närmade sig och Bravehart nosade henne i rumpan, oj vilka glädjeskutt! Chelsie satte sig och åt hö och vitkål, Braveheart blängde. Jag gick och hämtade morätter och när jag kom tillbaka hade Braveheart lånat ut sin mysrulle till Chelsie. Sedan delade de morot :)


Så söta! Jag blir alldeles rörd!


Men inte kan hon väl vara sheltie? På bilden är hon nybadad och fortfarande lite blöt, hon är lockigare torr. Texel? Hjälp?

I stamtavlan står det att hon är sheltie, men jag vill inte tro på det, jag är ingen expert, men....

 
 
Ida

Ida

2 september 2007 09:57

Morrhåren är säkraste tecknet. Sheltie har spikraka morrhår. Om de är krokiga är det nåt annat... En extremt platt texel? Eller lunka..?
Vad är det för uppfödare och vad är det för föräldrar? Om hon är zoo-köpt kan ju stamtavlan vara fel. Den varianten har jag sett förut...

http://idefix.bloggagratis.se

 
Natalia

Natalia

2 september 2007 19:15

Vilken sötnos! Kan det inte vara en Lunkarya då? Annars är hon en väääldigt lockig sheltie eller en väääldigt platt texel, hon ser väldigt platt framtill ut. Har det blivit ngn action i buren än då? ;) Är så avis, vill också uppleva sånt! Gick det förresten bra med 22 kg säcken igår? Hoppas din rygg är hel!

http://hellopiggy.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ida

2 september 2007 22:05

Aha.. det är inte en sheltie iaf. :) Både färgen och pälsen ser mer ut som en lunka än en texel. Bör väl bli goldenagoutiungar framför allt.

Jag är tråkig som vanligt och är skeptisk till avel utan kontakt med uppfödaren så att man har koll på bakgrunden, framför allt rent hälsomässigt.

 
Ingen bild

Ida

3 september 2007 08:21

Mest troligt släta goldenagoutis, japp. Svarta kan det också bli, lite vita och goldenfläckar och kanske nåt annat beroende på vad de bär på.

Klart att det finns massor i hälsoväg som är ärftligt. Allt kan ju inte påverka med skötsel.

 
Ida

Ida

3 september 2007 15:35

Kan förkara lite mer hur jag menar. En i mitt tycke väldigt seriös uppfödare hade för några år sedan en linje som inte alls var sund i aveln. Det gick väldigt ofta illa vid födslarna. Hon gjorde det enda rätta (men svåra...) och avslutade linjen. Alltså tog djuren ur avel och sålde djuren till kel. Några månader senare får hon höra talas om att två av honorna sålts vidare, hamnat hos någon som ville avla och sen dött högdräktiga. Det är väl det mest drastiska exemplet, men faktum är att det finns massor av exempelpå uppfödare som försökt ta sitt ansvar, sålt ungar olämpliga för avel till kel. De nya ägarna visade sig inte vara riktigt så seriösa som man hoppats, strax säljs marsvinen igen utan uppfödarens vetskap. De hamnar hos någon person som vill avla men inte bryr sig om att ta reda på mer och så sprids anlagen lik förbaskat. I bästa fall har det bara handlat om rena rasfel, i värsta fall handlar det om rena sjukdomar. Hjärtfel, tandfel, temperamentsproblem, dåligt immunförsvar m.m Det kan ju också handla om djur som varit små eller sjuka när de var unga, handmatade bebisar som blivit bortstötta av sin mamma och som man därför inte vill att de ska avlas på, o.s.v Jag vet bara att jag skulle bli väldigt irriterad som uppfödare om något av mina djur som sålts till kel helt plötsligt satt hos annan ägare och avlades på.

http://idefix.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Denise - 13 juni 2012 22:37

Idag har det firats födelsedag på Torggatan, Mister blev nämligen 2 år idag, tänk att han för 2 år sedan bara var en vit liten korv.    Mister älskar tonfisk, kanske mest av allt i livet. Han får det varje kväll även fast han tigger redan från ef...

Av Denise - 31 maj 2012 13:26

 Dagen var kommen, dags för vårruset 5km, stämningen var på topp! Men var lite  orolig då jag inte hunnit träna så mycket som jag önskat innan. Men jag sprang i mål på 29,24, såååå nöjd! Höll ett jämnt tempo hela rundan och det kändes grymt! Nu sik...

Av Denise - 29 maj 2012 19:45


     I fredags skrev jag mitt sista prov i palliativ vård och lämnade in mina sista inlämningar i rehabilitering och habilitering och palliativ vård. Så om allting går enligt planen, dvs att jag inte missat något helt i någon inlämning eller...

Av Denise - 24 maj 2012 22:14


Jag fullkomligt älskar den här lilla hörnan på min balkong.   ...

Av Denise - 23 maj 2012 18:46


   Titta en sån fin bild min vän Beatrice har gjort, den dagen var jag, Mister och hennes hund Håkan och fixade med Beas trädgård. ...

Presentation


Konsten att göra mycket med lite. Ideér som går att använda om och om igen, med fokus på det enkla, ingenting går till spillo.

Välkommen att följa mig och ta del av detaljerna som skapar ett hem.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards