Det är detaljerna som gör det.

Alla inlägg den 21 oktober 2008

Av Denise - 21 oktober 2008 22:16

Gårdagens föreläsning med Mia Thörnblom var alldeles underbar, vilken härlig och rolig människa!

Eller "vilken glad jävel" som personer med låg självkänsla kan tycka. För det blir ju gärna så, om man tycker att någon är lite tokig eller tycker annorlunda så hittar man på personliga anledningar till att inte tycka om denne.


Föreläsningen var uppbyggd med både övningar och exempel, och massor av humor!


En övning gick ut på att vi skulle komma på minst två bra egenskaper hos en själv och vända sig till personen bredvid och berätta det. Det lät ungefär såhär - "Jag är snäll, men det kan ju vara negatvit också". Den andra personen hade ju också tänkt att säga snäll, men det var ju redan taget och två människor kan ju inte vara snälla. Hade det däremot pratats om negatviva egenskaper hade den andra personen genast hållt med om att denne också minsann var slarvig.


För många med låg självkänsla är livet en tävling och det tar så otroligt mycket energi. I kön på Ica tex. Där står Stina och två personer till. Personen före Stina köper gränsaker, "fan vad du är nyttig då" tänker Stina irriterat. Och bakom står en dam i vackra kläder, "vad fin du är då och vilket fint halsband... Jag har ett fult halsband". Stina kom sist i den tävlingen, som i de allra flesta, utanför Ica står ett gäng med folk, där startar en ny tävling osv...


En annan övning gick ut på att vi skulle tänka på tre personer som vi tycker om/står oss nära. Hur många tänkte på sig själv? Inte jag!


Jag har bestämt mig för att vara snällare mot mig själv i alla situationer och att öva på självkänslan varje dag, för det är bara då den kan bli bättre.

Därför så kommer jag att avsluta varje blogginlägg med lite skryt som är relaterat till dagen.


Dagens skryt - Jag är initiativrik.


Idag visste jag med all säkerhet att en viss situation skulle uppstå och att jag för första gången skulle försöka våga säga min åskit. Situationen uppstod och jag vågade säga min åsikt. Så jag har varit ärlig också. Det kommer att kännas bra att skriva det i "Jag är bra-boken".

Presentation


Konsten att göra mycket med lite. Ideér som går att använda om och om igen, med fokus på det enkla, ingenting går till spillo.

Välkommen att följa mig och ta del av detaljerna som skapar ett hem.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards